måndag 9 mars 2009

"Regntunga skyar.....

......... varhelst jag ser......" det verkar vara dagens refräng. Jag passade på att baka mitt favoritbröd ett jättegott valnötsbröd. Dessutom har jag en hel del äpplen från förra sommaren i frysen och tänkte att det är ju synd de inte kommer till användning. Så jag gjorde några burkar äpplemarmelad med aprikos och ingefära när jag ändå höll på.



Vill ni ha receptet på brödet och marmeladen så kommer det här:

Valnötsbröd (receptet är till ett bröd men jag brukar dubbla det till två bröd)
1/2 dl valnötsolja eller rapsolja
ca 8 dl lantbrödsmjöl
1 tsk salt
70 gr valnötter
1 msk socker
1/2 paket jäst
3-3 1/2 dl ljummet vatten eller mjölk

Smula jästen i bunken häll i socker, salt och valnötter.
Blanda olja med vattnet/mjölken och häll i.
Tillsätt sedan mjölet och arbeta degen i köksmaskin (välsignad tillgång vid bakning) eller med elvispens degkrokar.
Låt jäsa i ca 30 min.
Tag upp degen på bakbordet och knåda den väl.
Forma en limpa och lägg den på en plåt och låt jäsa i 30 min.
Sätt ugnen på 200-225 grader.
Jag brukar pensla brödet med vatten och strö over lite flingsalt.
Grädda mitt i ugnen i ca 40 min.
Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Äpplemarmelad(Så här gjorde jag idag)

Två påsar djupfrysta äpplen (ca 900 gr tillsammans) eller motsvarande mängd färska. Jag hade James Grieve äpplen.
250 gr torkade aprikoser
1 bit ingefära
saften av 1 lime
500 gr syltsocker.

Jag kokade äpplena, aprikoserna skurna i mindre bitar, ingefäran skuren i smala stavar och limesaften tillsammans så de blev mjuka men inte för mosiga. Sedan tillsatte jag sockret och lät koka kraftigt i 5 min. Marmeladen fick svalna i 15 min innan jag hällde upp den på varma rena burkar.

Till fikat provsmakade vi brödet med camembertost och äpplemarmeladen och det var inte dumt alls

Inga kommentarer: