tisdag 23 mars 2010

Mina favoriter.... Fiskaffären i Helsingborg

I dessa tider tycker jag att det är viktigt vad man äter och var och hur man köper sin mat samt även vilka varor man väljer när man står i affären. Kanske är man priviligierad som har möjligheten att välja det som är bra för både människan och miljön.


Jag känner mig priviligierad som har förmånen att kunna handla fisk i Fiskaffären i Helsingborg. "Trevligaste fiskaffären i stan" står det på markisen----ja, ja jag håller med! Affären som är Helsingborgs äldsta fiskaffär har varit det sedan 1948 och ägs idag av Stefan och Krister som verkligen har tagit väl vara på det historiska arvet. Butiken är charmig, välsorterad, håller alltid hög kvalitet och är mysig att handla i som kund även om kön ibland är lång. Detta gör faktiskt ingenting för "snacket går" och det är alltid roligt att höra på. Plötsligt snappar man upp ett tips eller ett recept så där i flykten. Dessa två killar ser verkligen till att man som kund trivs och kommer tillbaka


Vid större helger som jul, påsk och midsommar när trycket är hårt sätter man upp ett tält på trottoaren utanför butiken och där serveras kaffe till den väntande skaran och många trevliga bekantskaper kan man också göra där.



Här kan man inhandla den kompletta måltiden (utom vinet) inkl. färsk potatis och andra grönsaker allt från lokala odlare.....från förrätten till efterrätten som t. ex kan vara en underbart god pannacotta eller krämig italiensk glass.


När jag hälsade på häromdagen så bad jag Stefan om ett favoritrecept och fick då detta recept på Foliebakad röding


Detta måste provlagas genast så ingredienserna införskaffades och middagen var räddad. Det var bland det godaste vi ätit på länge.Så här gjorde jag:

Smörj ungsfolie, salta. Lägg på antingen en hel röding eller två fileer. Hacka purjolök, dill och tomat (jag köpte körbärstomater). Salta och peppra och pressa över citron. Lägg den andra filéen över (om du använder detta). Lägg i en klick smör och förslut folien. Baka den i ugn 175 grader i 25-30 min. Servera kokt potatis till mer behövs inte.

Håll till godo, kanske något för helgen.

Detta inlägget har tidigare varit infört i min andra blogg Lusthuset, men jag tycker att det passar bra in här.

3 kommentarer:

Remsan sa...

Vilken trevlig fiskaffär. Roligt med receptförslag i disken :-)

Nässelblom och choklad sa...

Åh vad gott! Röding är en superfin fisk. Ibland får jag rödign eller öring som min pappa fångat - helt underbart!

Rose Garden Malevik sa...

Fin affär :)
Håkan