söndag 12 oktober 2008

Kycklinggryta Cacciatora

"Cacciatore" som betyder jägarfruns gryta. Den kommer ursprungligen från mellersta Italien och naturligtvis finns det lika många variationerpå den som det finns jägarfruar. Jag hittade receptet i min favorittidning Lantliv och kunde naturligtvis inte låta bli att pröva på att laga den. Vi blev inte besvikna för den blev jättegod.



Recept:

1 majskyckling (ca 1,5 kg)

Marinad:
4 lagerblad
1 dl färska rosmarinblad
3 hackade vitlöksklyftor
½ flaska rödvin

Havssalt och nymalen svartpeppar
1 dl vetemjöl
olivolja
2 hackade vitlöksklyftor
150 g hackad pancetta (eller rökt sidfläsk)
2 burkar hela tomater (jag använde körsbärstomater)
1 dl svarta oliver

Stycka kycklingen i 8-10 delar och lägg i en plastpåse eller bunke och blanda med marinaden. Låt marinera minst 4 tim eller mer. Jag lät den ligga i kylen över natten.

Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp och torka av kycklingdelarna och spara marinaden. Vänd delarna i saltat och pepprat vetemjöl. Skaka av överflödigt mjöl.

Bryn kycklingen i olivolja i omgångar och lägg över i en ugnsfast form. Lägg i vitlök och pancetta i pannan och fräs några minuter. Tillsätt marinaden, tomaterna och oliver och koka upp. Häll såsen över kycklingen och täck med folie.

Stek mitt i ugnen i ca 1 tim. Ta av folien och fortsätt att steka i 30 min. Skumma bort den olja som flutit upp till ytan. Smaka av med salt och peppar.

Jag använde ett rött vin Chakana Malbec Shiraz 2007 Mendoza Argentina (nr 6554) både i grytan och att dricka till.

1 kommentar:

Ninni sa...

En jättegod gryta! Trots att vi fick använda oss av vanligt bacon. Något annat fanns inte att få tag här hos oos. Inte majskyckling heller förstås.
Men den kommer att göras flera gånger!
Tack för receptet!