fredag 3 oktober 2008

Lusthusets goa Kanelbullar



Kanelbullar

50 gr margarin
5 dl mjölk (lätt- mellan- eller vanlig)
50 gr jäst (för söta degar)
1 ½ dl socker
2 tsk kardemumma (malen eller mortlad)
1 krm salt
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
Smör
Farinsocker
Kanel
(russin, hackade valnötter, äppelbitar, eller vad du känner för)

Till pensling: 1 ägg

Gör så här:
Smält smöret. Häll i den malda kardemumman och sedan mjölken och värm till 37 grader. Eftersom jag inte vill ha hårda kardemummakärnor i bullarna utan bara smaken så silar jag degvätskan innan jag häller den över den smulade jästen. Häll i sockret, saltet och mjölet och knåda till en smidig deg.
Låt jäsa i ca 40 min.

Ta upp den och baka ut den till valfria bullar. Jag brukar göra ca 30 st så blir de lagom stora, för små bullar är inte roligt utan det skall vara något att bita i. Låt jäsa igen i ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg.
Jag brukar strö över hackade nötter (mandel, valnötter eller pekannötter) och råsocker. Det blir knastrigt och gott

Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna gyllenbruna i ca 10 min. Låt svalna på galler under
en duk.


Hoppas att det smakar!!

Inga kommentarer: