söndag 6 september 2009

Dillolja och grönt salt!

Nu när dillkronorna står höga och doftar förföriskt så kan man göra denna goda olja av de som finns kvar efter kräftskivan. Gott till fisk bl.a




Dillolja
5 färska dillkronor (undrar hur det blir med frysta?)
5 dl god olivolja
1/2 citron (helst ekologisk) i skivor
ev. 2 ringblommor
Lägg dillkronor, citronskivor och ev. färska ringblommor i en ren glasburk.
Fyll upp med olivoljan. Se till att inga växtdelar är ovanför ytan. Förslut med lock och låt stå i 10 dagar. Sila och häll upp på flaska.
Dill lugnar oroliga sinnen. Dill har fått sitt namn efter det sachska ordet "dilla" som betyder "vagga". Det säger något om örtens rogivande egenskaper - en varm, lite söt krydda för stressade nerver.

Grönt salt

Det andra receptet är ett grönt salt som också är gott till mycket. Går att variera efter egen smak med andra ingredienser. Originalreceptet består av salt och basilika. Jag gjorde så här för att få mitt "gröna salt".
Jag tog en kruka hemmaodlad citronbasilika som var på bommen och därför tog jag allt. Det blev en ganska stor bukett. Till detta lade jag två klyftor vitlök och körde det i mixern tillsammans med ca 2-3 dl havssalt till ett vackert grön salt. Bred ut det på hushållspapper att torka i minst en timme. Det doftar himmelskt. Ner med det i en burk och ställ det mörkt så det behåller sin fina gröna färg. Användes efter behag.
Basilika ger kärlek. Basilika är inte bara en god krydda. Den har också läkande egenskaper. Har du koncentrationssvårigheter, är trött eller stressad? Lukta på basilika

1 kommentar:

Tuvstarr sa...

Hej, vad kul att du är tillbaka. Vet inte vad jag gillar mer - recepten eller bilderna :-)
Nu ska jag titta in här oftare igen.
Ha det bäst.